Identificeren bij de Europeesche

Meest gestelde vragen

Waarom vragen wij u zich te identificeren bij de Europeesche?

De Europeesche vindt het belangrijk dat er zorgvuldig en juist met persoonsgegevens wordt omgegaan. Daarom vragen wij u zich te identificeren. Zo voorkomen wij dat anderen met uw gegevens een verzekering bij ons kunnen afsluiten. Dit soort fraude sluiten we graag uit.

Behalve dat wij dit belangrijk vinden, is de identificatie ook een verplichting vanuit de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Deze wet verplicht ons de klant goed te kennen.

Op welk moment vragen wij u zich te identificeren?

Vraagt u een verzekering aan en heeft u zich ons nog niet bij ons geïdentificeerd? Dan krijgt u van ons het verzoek per mail. Heeft u zich al eens ooit geïdentificeerd bij ons? Dan hoeft het niet nog een keer.

Ik heb al een verzekering van de Europeesche. Moet ik me dan ook identificeren?

Bent u klant van de Europeesche, maar heeft u zich in het verleden niet geïdentificeerd bij ons of bij uw verzekeringsadviseur? Dan vragen wij u dat te doen op het moment:

  • dat u een nieuwe verzekering afsluit,
  • dat u een schademelding aan ons doorgeeft,
  • dat wij een schadebetaling aan u doen. 

Het verzoek tot identificatie ontvangt u dan per e-mail.

Bent u klant van de Europeesche en heeft u zich al eens geïdentificeerd bij ons? Dan hoeft u het niet nog eens te doen. Ook niet wanneer u schade heeft of een nieuwe verzekering wilt afsluiten.

Hoe kan ik me bij de Europeesche identificeren?

Dient u zich te identificeren? Dan krijgt u dit verzoek per mail. U kunt zich dan online identificeren via iDIN. Dit is de snelste, veiligste en makkelijkste manier om u te identificeren.

Mocht het met iDIN niet lukken, dan kunt u ook een kopie identiteitsbewijs mailen. Lees dan goed de instructie onder de vraag ‘Ik wil me identificeren met een kopie paspoort. Hoe doe ik dat?’.

Wat is iDIN en hoe werkt het?

Met iDIN kunt u zich online bij ons identificeren. Gemakkelijk, vertrouwd en veilig met de inlogmethode van uw bank. Het werkt als volgt:

  1. Na het aanvragen van een verzekering, melden van schade of wanneer wij een betaling aan u willen doen, krijgt u van ons een e-mailbericht. Daarin vragen wij u om uzelf te identificeren via iDIN. Via een link in de mail komt u bij iDIN terecht.
  2. U kunt eenvoudig inloggen met de inloggegevens van uw bank. Geen zorgen: hoewel u inlogt met de gegevens van uw bank, doet u geen betaling via iDIN.
  3. Bent u op iDIN ingelogd? Dan wordt gecontroleerd of de gegevens die u bij ons hebt doorgegeven overeenkomen met uw gegevens die bij uw bank bekend zijn. Komen deze overeen? Dan kunnen wij met uw verzoek of uitbetaling aan de slag!

Is iDIN veilig?

Ja. iDIN werkt met de inloggegevens van uw bank. Daarmee is iDIN net zo veilig als het als het overmaken van geld via iDEAL.

Ik wil me identificeren met een kopie paspoort. Hoe doe ik dat?

Mocht het helaas niet lukken met iDIN, dan kunt u per mail een kopie van een identiteitsbewijs toesturen. Dat mag een identiteitskaart, rijbewijs of paspoort zijn. Stuur de kopie naar:

Let op: op de kopie moeten uw pasfoto en Burgerservicenummer (BSN) onzichtbaar gemaakt zijn. Dit in verband met de wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Verder vermeldt u op de kopie:

  • de datum waarop u de kopie afgeeft;
  • dat de kopie is bedoelt voor Europeesche Verzekeringen;
  • dat het om een kopie gaat.

Ik moet mijn foto en Burgerservicenummer onzichtbaar maken op mijn kopie identiteitsbewijs. Hoe doe ik dat?

Wilt u zich identificeren met een kopie identiteitsbewijs? Dan moeten uw pasfoto en Burgerservicenummer (BSN) onherkenbaar worden gemaakt. Dat kunt u op de volgende manieren doen.

KopieID app

In deze app kunt u identiteitsgegevens die op de kopie identiteitsbewijs staan en die wij niet mogen hebben doorstrepen. In ons geval gaat het om uw foto en BSN. Ook kunt u een watermerk in de kopie zetten met daarin het doel en de afgiftedatum van de kopie.

App downloaden? Doe dat via de Apple App StoreGoogle Play Store of Windows Phone. De app is een uitgave van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Handmatig

U kunt natuurlijk ook een fysieke (papieren) kopie maken van uw identiteitsbewijs. Daarop kunt u met een stift uw pasfoto en BSN onherkenbaar maken. Ook kunt u op de kopie schrijven dat de kopie een kopie is, is bestemd voor Europeesche Verzekering en wat de afgiftedatum is. Vervolgens kunt u de kopie inscannen en ons toe mailen.