Faillissement  Thomas Cook

Faillissement Thomas Cook en Neckermann

Faillissement Thomas Cook en Neckermann

23 september 2019

Reisorganisatie Thomas Cook Nederland, ook handelend onder de naam Neckermann reizen, is sinds 23 september gestopt met het uitvoeren van geboekte reizen. Zij hebben bij het SGR garantiefonds hun financiële onvermogen aangemeld. Dit betekent dat het garantiefonds op dit moment reizigers verder helpt die nog moeten vertrekken of op de vakantie locatie problemen ondervinden. Hebt u een reis bij Thomas Cook of Neckermann  geboekt en gaat deze niet door vanwege het faillissement? Dan is dat natuurlijk erg vervelend. Maar wat als u via hen óók een reis- of annuleringsverzekering van de Europeesche hebt afgesloten? Dan leest u hier wat u kunt doen.

Als uw reis niet doorgaat

Gaat uw reis niet door als gevolg van de financiële problemen van Thomas Cook? En hebt u bij deze reis een verzekering van de Europeesche afgesloten, die u (nog) niet hebt gebruikt? Dan kunt u ons verzoeken om de verzekeringspremie aan u terug te betalen.

Zo werkt dit:

1. Stuur een e-mail naar info@europeesche.nl met als onderwerp ‘Faillissement Thomas Cook’ en vermeld daarin dat u verzoekt om teruggave van uw premie.

2. Vermeld ook uw adres en rekeningnummer.

3. Voeg daarnaast scans, foto’s of PDF-bestanden van de volgende documenten bij:

  • uw verzekeringsbewijs (u vindt dit meestal op de boekingsbevestiging)
  • een bewijs van betaling aan Thomas Cook (een kopie van uw bankafschrift, u mag natuurlijk andere betalingen zwart maken).

4. Hebt u al een brief van de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden) ontvangen? Stuur dan ook een scan of foto van deze brief mee.

5. Wij beslissen zo snel mogelijk op uw verzoek. Dit kan enige tijd duren.

Als uw reis wél doorgaat

Gaat uw reis wél door? En hebt u een reis- of annuleringsverzekering van de Europeesche afgesloten en betaald? Dan blijft deze uiteraard gewoon gelden, ondanks de situatie bij Thomas Cook en zolang u reis niet is gewijzigd.

Is uw reis wel gewijzigd of omgeboekt, waardoor bijvoorbeeld de vertrekdatum, terugkeerdatum, de hoogte van reissom, of de bestemming is aangepast? Dan zal de verzekering aangepast moeten worden om te voorkomen dat u niet goed meer verzekerd bent.

Wat u dan moet doen hangt af van waar u de verzekering had gesloten. Had u de oude verzekering via Thomas Cook afgesloten? En is uw reis nu omboekt door een reisbureau? Dan kunt u premierestitutie aanvragen zoals hierboven is aangegeven. Had u uw oude verzekering al via het reisbureau afgesloten? Dan kan uw reisbureau zorgen voor een aangepaste verzekering die afgestemd is op uw omgeboekte reis.

Op de website van het SGR Garantiefonds vindt u alle benodigde informatie inclusief telefoonnummers. Het garantiefonds werkt samen met reisorganisatie TUI, die de bellers verder helpt. Ook staan veel reisbureaus de SGR bij. https://www.sgr.nl/thomas-cook-neckermann/