Tankstoring Schiphol

Gevolgen voor gedupeerde reizigers

25 juli 2019

Tankstoring Schiphol 24 juli 2019

De brandstofstoring op Schiphol van deze week heeft voor vertragingen en geannuleerde vluchten gezorgd. Wij beantwoorden in dit artikel de meest gestelde vragen over dekkingen en vergoedingen rondom deze situatie.

Ben je door de storing gedupeerd? En heb je vragen over je reis of verblijf? Neem in alle gevallen eerst contact op met jouw reisorganisatie of vervoersorganisatie. Zij kunnen je informeren over de situatie en eventueel een alternatief bieden. Op de website van de luchtvaartmaatschappij kunt u informatie vinden over de mogelijkheden van omboeken en refund van uw ticket..

Annuleringsverzekering

Ik heb een standaard Kortlopende of Doorlopende Annuleringsverzekering bij de Europeesche en mijn vlucht is vervallen door de storing op Schiphol. Krijg ik de annuleringskosten van mijn vlucht vergoed?

Helaas bieden wij voor deze situatie geen dekking op de Annuleringsverzekering. In het geval van een storing op een luchthaven vergoeden wij geen annuleringskosten.

Heb je een pakketreis geboekt? Neem dan contact op met je reisorganisatie. Zij kunnen u helpen met het aanpassen van uw reis.

 

Ik heb een Kortlopende of Doorlopende Annuleringsverzekering met Allrisk dekking bij de Europeesche en mijn vlucht is vervallen door de storing. Krijg ik de kosten van mijn vlucht vergoed?

De kosten van een ticket moeten worden gecompenseerd door de vervoerder of door de reisorganisatie als je een pakketreis hebt geboekt. Dit is alleen als zij voor de situaties aansprakelijk gehouden kunnen worden.

Heeft u een pakketreis geboekt? Neem dan contact op met uw reisorganisatie. Zij kunnen u helpen met het aanpassen van uw reis.

Als zij uw ticket niet compenseren en u heeft een Allrisk annuleringsdekking dan vergoeden wij 75% van de kosten.

Ik ben met vertraging op mijn vakantiebestemming aangekomen. Krijg ik hiervoor een vergoeding van de standaard of Allrisk annuleringsverzekering?

Afhankelijk van de voorwaarden die van toepassing zijn (in de regel gaat het om oudere annuleringsverzekeringen, ouder dan juli 2013), kan deze een vergoeding voor de niet gebruikte reisdag bieden. In dat geval staat ‘Vertreksvertraging’ vermeld in uw verzekeringsvoorwaarden. U heeft dan alleen recht op een vergoeding wanneer er minimaal acht uur vertraging was.

 

Ik heb een Annuleringsverzekering bij de Europeesche en mijn vlucht is vervallen of meer dan 24 uur vertraagd door de storing. Krijg ik de annuleringskosten van de overige reisonderdelen, zoals hotel of huurauto, vergoed?

Dit hangt af of de dekking ‘Samengestelde Reis’ is opgenomen in je Annuleringsverzekering. Bij de Annuleringsverzekeringen die vanaf 2014 zijn afgesloten, is de dekking ‘Samengestelde Reis’ standaard opgenomen in de voorwaarden. Deze vergoedt het volgende:

  • Valt één van de onderdelen van vervoer of verblijf van de door u zelf samengestelde reis onvoorzien uit? Dan bent u verzekerd tot maximaal de annuleringskosten van de overige onderdelen. Dit geldt alleen als de vervoerder, verhuurder en/of reisorganisatie de kosten voor annulering niet vergoedt en niet voor vervanging kan zorgen.
  • In dit geval bent u dus niet verzekerd voor het vervoer, maar wel verzekerd voor de annuleringskosten van bijvoorbeeld hotel of huurauto. Tenzij ze worden vergoed door de aanbieder.

Heb je een Doorlopende Annuleringsverzekering zonder de dekking ‘samengestelde reis’? Dan is er geen dekking op de annuleringsverzekering. De Europeesche vergoedt in dat geval geen annuleringskosten van de overige reisonderdelen.

Wilt u nakijken of uw verzekering de dekking ‘Samengestelde Reis’ heeft? Op je polisblad staat het voorwaardennummer. Kijk de voorwaarden na via https://www.europeesche.nl/klantenservicevoorwaarden

 

Reisverzekering

Door de storing heb ik mijn terugreisdatum overschreden en heb ik extra reis- en/of verblijfkosten. Worden deze kosten vergoed?

Deze kosten worden niet vergoed door onze reisverzekeringen. U kunt hiervoor jouw vervoerder of reisorganisatie aansprakelijk stellen. Heb je hulp nodig of vragen die de zij niet kan beantwoorden? Neem dan contact op met de Europeesche Hulplijn, (tel) +31 20 65 15 777. 

Blijft mijn reisverzekering geldig als ik door deze situatie langer op reis ben dan gepland?

Ja, uw reisverzekering blijft geldig tot het eerst mogelijke moment dat u in uw huis kunt terugkeren.