Schiphol

De situatie op luchthaven Schiphol

Schiphol kampt momenteel met een enorme drukte. De lange wachtrijen bij de douane zijn onvermijdelijk door onder andere het personeelstekort. Ook de bagage van veel passagiers komt niet op tijd aan op de vakantiebestemming. De verwachting is dat de topdrukte de hele zomerperiode aanhoudt. Deze Q&A geeft duidelijkheid waar u als verzekerde met een reis en/of annuleringsverzekering recht op hebt.

Reisverzekering

Mijn bagage is achtergebleven door de drukte op Schiphol. Heb ik recht op vergoeding van de bagage?

Komt uw bagage later aan op uw reisbestemming dan bedoeld? Dan bent u, indien u uw bagage aanvullend verzekerd heeft, verzekerd voor de kosten van het aanschaffen van noodzakelijke kleding en toiletartikelen voor de eerste dagen van uw reis. Hoeveel u maximaal vergoed krijgt, vind u terug in de polisvoorwaarden van uw reisverzekering (afhankelijk van de dekking € 100,- € 250,- of € 350,-).

Bij vertraagde, vermiste of beschadigde bagage is de luchtvaartmaatschappij wettelijk aansprakelijk tot een maximum van € 1.300.  De claim bij de luchtvaartmaatschappij moet binnen een week worden ingediend www.consuwijzer.nl/reizen-en-accommodaties/klacht/bagage-te-laat-kapot-k...

Reis- & annuleringsverzekering

Ik heb mijn vlucht gemist door een lange wachtrij op de luchthaven. Heb ik recht op vergoeding van het ticket? 

Hebt u uw vlucht gemist door lange wachtrijen op Schiphol? Dan is hiervoor geen dekking op de reis- of annuleringsverzekering. Het is namelijk de verantwoordelijkheid van de passagiers om op tijd bij het vliegtuig te komen.

Heb ik recht op vergoeding bij vertraging van mijn vlucht? 

Op de reis- en annuleringsverzekering is er geen dekking.

Bent u door vertraging meer dan drie uur later aangekomen op je eindbestemming? Dan hebt u wettelijk recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij als:
- uw vlucht start in een EU-land, of 
- u vliegt van buiten de EU naar een land binnen de EU met een Europese vliegtuigmaatschappij.
www.consuwijzer.nl/reizen-en-accommodaties/reisaanbieder-wijzigt-boeking...

In het geval van een pakketreis kunt u hiervoor de reisorganisatie aanspreken. Zij zijn verantwoordelijk voor het uitvoeren van uw pakketreis, waaronder uw vlucht.

Mijn vlucht is geannuleerd. Heb ik recht op een vergoeding als ik een verblijf, huurauto, excursie of evenement los heb geboekt? 

U bent verzekerd tot maximaal de annuleringskosten van de overige onderdelen als u een reisverzekering met annuleringdekking of annuleringsverzekering heeft afgesloten en een van de onderdelen van uw samengestelde reis onvoorzien uitvalt. Deze dekking geldt alleen als de vervoerder, verhuurder en/of reisorganisatie de kosten voor annulering niet vergoedt en niet voor vervanging kan zorgen. Met samengestelde reis bedoelen wij een reis die bestaat uit apart van elkaar geboekte onderdelen. U hebt dan bijvoorbeeld een vliegticket en een verblijf los van elkaar geboekt. Het gaat alleen om vervoer en/of verblijf dat/die u vooraf hebt geboekt. De door de luchtvaartmaatschappij geannuleerde vlucht vergoeden wij niet.

U kunt er ook voor kiezen om de reis of het verblijf in een aangepaste vorm voort te zetten. In dat geval vergoeden wij de noodzakelijke reis- en verblijfskosten. Dat doen we tot maximaal het bedrag van de annuleringskosten van de overige uitvallende onderdelen.

Ik heb een pakketreis geboekt en nu gaat mijn vlucht niet door. Wat dan? 

Op de reisverzekering is er geen dekking. De reisorganisatie zou het hele bedrag terug moeten betalen als er geen alternatieve vlucht is. U hebt namelijk een compleet pakket geboekt, waaronder hotel, huurauto, vlucht en soms transfers van en naar de luchthaven vallen. 

Hebt u zelf de reisticket en een verblijf los van elkaar geboekt? Dan hebt u, indien u een reisverzekering met annuleringsdekking of een annuleringsverzekering heeft afgesloten, dekking voor de annuleringskosten, omdat de vlucht door een onvoorziene gebeurtenis uitvalt.

Ik heb een los ticket of een pakketreis geboekt en nu gaat mijn vlucht niet door. De luchtvaartmaatschappij en/of reisorganisatie weigert de reis te vergoeden. Wat kan ik doen?

Als u er niet uit komt met de reisaanbieder dan kunt u het beste een eventuele rechtsbijstandverzekering inschakelen.