Bootschade top 10

Veelvoorkomende schades

U bent hier

14 juni 2017

Elke zomer krijgen wij veel schademeldingen binnen van bootbezitters. Soms gaat het om zelf veroorzaakte schade, soms om beschadiging door toedoen van een ander. De meest voorkomende schades hebben we verwerkt in een top 10. Wat blijkt? Een aanvaring zit in een klein hoekje. 

1. Eenzijdige aanvaring

De eenzijdige aanvaring staat met stip op nummer 1 in deze lijst.  De meeste schade wordt veroorzaakt door watersporters zelf, meestal bij het aanleggen. Vaak komt dit doordat de stroming of de wind harder is dan men inschat.

2. Aanvaring met andere boten

Aanvaringen tussen boten komen ook vaak voor. Onder andere doordat niet iedereen de verkeersregels voor het water kent . Volgens de wet moet je in elk geval het Binnenvaart Politie Reglement (BPR) kennen. Je voldoet aan die verplichting als je de volledige tekst van de meest actuele versie aan boord hebt. Daarom is het BPR in zijn geheel opgenomen in de ANWB Wateralmanak deel 1.

3. Storm

Gaat het stormen, dan is de kans op schade groot. Dus wordt er storm voorspeld, ga dan bij je boot langs voor een controleronde. Zitten de lijnen nog goed vast en dreigen ze niet door te slijten? Maak ze een voor een los en maak ze op een iets andere manier vast. Zo voorkom je dat ze op een punt slijten. Plaats ook een rubber trekveer in de lijnen, om ruk- en trekkrachten op te vangen. En controleer meteen of de dektent nog goed vast zit, zonder loshangende flappen. Ligt de boot tegen een kade of steiger, kijk dan of de stootwillen nog goed hangen.

4. Diefstal buitenboordmotor

Buitenboordmotoren zijn kostbaar en dus gewilde objecten voor dieven. Verzekeraars eisen daarom dat een motor, als hij aan de boot zit, met een goedgekeurd buitenboordmotorslot is gezekerd. Daarvoor bestaan goede sloten. Deze maken het onmogelijk de motor van de spiegel te lichten. Sommige exemplaren fixeren de motor ook nog in een gedraaide stand, zodat er niet mee valt te varen. Als klant van de Europeesche krijg je 20% korting op sloten voor je buitenboordmotor.

5. Inbraak

Ook inbraak komt helaas nog vaak voor. Hoewel  alarminstallaties steeds populairder worden, hebben eenvoudige voorzorgsmaatregelen vaak het meest directe effect. Door met gezond verstand je boot te inspecteren, kun je je al veel ongemakken besparen.

> Sluit ramen, deuren, luiken en kuipbanken altijd goed af. Ook als je maar even van boord gaat.
> Laat geld, cheques en andere waardevolle spullen niet voor het grijpen liggen. Maak van de kajuit geen etalage en sluit de gordijnen.
> Laat de sleutel NOOIT aan boord als je er (even) niet bent.
> Haal na het vaarseizoen apparatuur, zeilen, buitenboordmotor en andere kostbare zaken van boord.Langer van boord? Voorkom zinken en sluit de afsluiters.

De rest van de top 10

6. Vastlopen of zinken
7. Eigen gebrek / onvoldoende onderhoud
8. Brand
9. Blikseminslag
10. Foutief hellingen

Met foutief hellingen bedoelen we dat de scheepswerf fouten maakt bij het uit het water halen van de boot. Dit komt helaas regelmatig voor, daarom is het belangrijk om een goede cascoverzekering voor je boot te hebben, met een rechtsbijstandsmodule. En probeer er zelf bij te zijn als de werf je boot gaat verplaatsen, zodat je kunt meekijken.